Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Malaysian Free Auto Backlink Exchange

Monday, October 28, 2013

Nad's Kitchin : Petai Jeruk

Assalamualaikum & Hello.

Tetiba rasa macam mak mak sangat bila aku nak kongsi resepi. Muahahaha ! Biasalah mood orang kawen kannn. Mestilah very the mak mak , korang hado ? Nan hado kannn ?

Bahan - Bahan
  • Petai (ikutlah nak berapa papan)
  • Cili Padi Merah/Hijau
  • Garam
  • Air
Cara - Cara
  1. Amek petai dan buang urat petai yang dekat tepi tu.
  2. Patahkan petai dan rebus dalam api yang besar/sederhana.
  3. Toskan petai tersebut dan rendam di dalam air sejuk.
  4. Keluarkan mata petai daripada kulit , kulit kita taknak.
  5. Masukkan dalam bekas. Ikut sukalah nak letak dalam bekas apa puuunnn. 
  6. Letakkan garam , air dan juga cili padi bersama. Aku guna air sejuk.
  7. Siap. Simpan dalam peti sejuk.




sumber gambar : 1001resepi

So , kepada penggemar petai jeruk. Bolehla buat sendiri. Sangat senang okay ! Kalau nak lagi best beli petai berpapan papan. Macam aku ritu sebab beli 3 papan je. Jadi hasilnyaaa adalah sedih. Hahahaha.

Thanks for your time , love ya people.


p.s : bila dah reti buat petai jeruk ni , mulalah rasa macam nak beli petaiiii je. :P


xoxo


8 comments:

  1. X penah makan sedap ea??
    Bau tak? hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ke petai yang tak bau cik kak ? Hahaha.
      Tapi bau dia takdelah teruk macam bau petai tak dijeruk.

      Delete
  2. Replies
    1. Garam buh ikut suka hati , jangan banyak sangat jangan kurang sangat.
      Kang kalau banyak sangat kanggggg darah tinggi pulak.
      Sedang sedang sajo. :)

      Delete
  3. nak,nakkk! akak mmg suka giler mkn petai..huduh x perangai? ahahahahaha!
    eh,tp akak dah dpt tips supaya buang air x berbau..minum nescafe kaw,kaw,kaww!
    husband akak siap remind kot..syuuu kat petronas dia kata..kejammmm! hahahaha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahahah ! Menarik tips tu. Muahaha. Akak dengan orang sama. Suka makan petai.
      Harapkan muka je cun tapi suka makan petai ! Hahaha (Cun ke masalhnyaaa ???) :P

      Delete
  4. aku suka makan petai jugakkk..hahaha apeduli la kan busuk or x? tp aku nak tanya ko. rasa dia sama ke mcm petai yg x dijeruk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha sukaa jugak ? Seeeppp sikit !
      Dari segi rasa , dia kurang pahit. Sedapppp.

      Delete

Nurie.Sya.Nadia Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah