Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Malaysian Free Auto Backlink Exchange

Thursday, October 24, 2013

Nad's Kitchin : Siakap Stim Limau

Assalamualaikum & Hello.

Memandangkan weekend ni mama takde , pergi Penang sebab ada kenduri kat sana. Aku pula kerja , so memang tak dapatlah nak pergi kannn. Maka aku pun saja saja google resipi. Kononnya nak masak. Kang kesudahan dia MAGGI juga dapat nama. Kekekekee!

Aku saja cari resipi siakap stim limau since aku memang sangat faveret dengan siakap stim limau. Punya banyaklah blog aku blogwalk harini. Tetap resepi dekat blog Kak Ana ni berjaya menarik perhatian aku. Pfffftt. Merembes air liur masa menaip. Kahkahkah. Tak kelakar. Kbaiiii.

Bahan - bahan

  • 1 ekor ikan siakap/ikan bawal
  • 2 labu bawang besar di hiris besar besar
  • 2/3 biji tomato di belah
  • 2 batang cili merah di hiris
  • 5/6 biji cili api di hiris (nak pedas letaklah lebih , logik. Hahaha)
  • 3cm halia di hiris kasar
  • 5/6 biji limau kasturi/limau nipis di ambik jusnya sahaja
  • Garam
  • Air (nak kuah banyak , letaklah air lebih)
Cara - Cara
  1. Panaskan sedikit minyak masak di dalam kuali.
  2. Bila minyak dah panas masukkan bawang bawang dan halia. Kacau sampai sedikit layu.
  3. Masukkan air.
  4. Masukkan cili merah dan cili api.
  5. Masukkan ikan.
  6. Tuang jus limau dan kacau hingga sebati.
  7. Masukkan tomato. Jaga ikan , api jangan kuat sangat. Sederhana sahaja.
  8. Last sekali masukkan garam dan biarkan merenih.
sumber : Cahaya Cinta Ku
Thanks for your time , love ya people.

p.s : adakah aku berjaya mencuba ? atau angan angan semata ?? Hahaha.


xoxo


12 comments:

  1. sedapnyaaa..hihi
    klu kat rumah, sllu letak asamko 2, 3 ketul ganti limau..sedap gakk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh penah gak tengok orang masak letak asamko tu.
      Tapi tak penah tryla pulak. Hahaa.

      Delete
  2. hahahahaa..fuyooooohhh cayalah..da boleh kawen da ni..hahahahaaa...ko ni baca fikiran aku ke apa, aku baru je nak up entry pasal masakan berasaskan ikan..tp ko da publish dulu..hahahaha xpe, aku share mggu depan jelah :)
    hujung mggu ni mai dtg rumah aku,tlg masakkan utk aku boleh? hahahahahaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha ! Amboiii aku dtg umah ko masak lepas tu ko kene menumpang umah aku. Sebab dapur ko terbakar , silap haribulan dengan rumah2 meletup. Hahahahaha. :P

      Delete
    2. hoiiiiiii..jgn....xpe..xpe..aku masih gigih memasak sendiri..

      Delete
    3. Kekekekeke! Tahu takut , ko masak aku rasa eh ? Deal. :D

      Delete
  3. ni nad masak ke contoh semata2 ni? hehehehehe!!
    tp sbb nad dah share, apa kata..akak cuba 1 hari nnt.. nmpk tak? nmpk tak? 1 hari nnt okehhh..bukan mlm ni atau esok..muahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahaahahahah ! Contoh semata mata. Untunglah kalau boleh masak macam ni kottt.
      Haaa ape kate akak masak , pastu panggil kita makan. OHHH ! AWESOME. :P

      Delete

Nurie.Sya.Nadia Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah