Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Malaysian Free Auto Backlink Exchange

Thursday, June 19, 2014

Tepung Sema atau Slemang atau Sema Tarik Kelantan

Assalamualaikum & Hello.

Seriously duduk KL tak bermaksud aku tak reti makan makanan tradisional negeri negeri lain. Obviously tekak aku lebih kepada tekak kampung. Tolonglah jamu aku dengan petai , jering , rebung , ulam ulaman , tempoyak , budu , cencalok dan sebagainya. Aku akan makan dengan penuh gembira. Ekekeke.

Tak terkecuali juga dengan kuih tradisional. Aku tibai juga tanpa rasa bersalah. Mihmihmih. Contohnya macam Tepung Sema (say-ma) ataupun Slemang yang famous dekat Kelantan. Aku pernah makan Sema ni sekali je rasanya , tak silap aku masa tu balik daripada Kuantan. Aku ternampak dan terus terbeli tanpa aku tahu pun nama kuih tu apa. Aku beli pun sebab nampak kuih tu macam cute cute je sebab dia kalerful.

Nak dijadikan cerita , kebetulan 2 minggu lepas Wan kata mama dia nak pergi Kelantan. Apa lagi !! Tanpa segan silu ,  aku pun kirimlah. Dengan harapan yang menggunung setinggi gunung everest dapatlah kononnya aku makan Sema ni. Tapi , takde rezeki. Kekangan masa buatkan mama dia pun tak dapat nak beli. Tapi. Naseb baik member aku ni suami dia kerja kat Kelantan dan kebetulan nak balik KL , hoyeah hoyeah. Kirim.

Dan akhirnya dapatlah Sema tu ke tangan aku hari Isnin lepas. Ehehehe. Suka.


Thank you so much Apot sebab tolong aku beli Sema ni. Hahahaha. Siap belanja lagi , murah rezeki laki bini. Ekekekeke. Reinot , thank you sebab bagi kita gambar Sema ni haritu. Kita dapat dapat terus makan , lupa nak snap. Wakakakaka. Naseb ada gambar yang awak kasi. Eekekeke. :P

Tips : Jangan makan sambil bercakap untuk elakkan tepung berterabur keluar daripada mulut. hahahaha.

Thanks for your time , love ya people.


p.s : balik ni nak masak asam rebus bendi untuk buka puasa, kau nampak tak selera kampung aku. 


xoxo


20 comments:

  1. akak suka yg amat sema ni..beli kat Port Dickson, tmpt makan ikan bakar..sedapnyaaaa..bila blk kelantan beli kt rantau pjg xsedap sgt..huhuhu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kan ! Wan sampai tak faham apa yang best sangat dengan sema ni. Tapi best kot , bila cakap berterabur tepung keluar. Wakakaka. :P

      Delete
    2. Rasanya sema yg beli kt pd tu yg import dr kelantan jg tu...setakat ni xpnh jumpa sema ni kat negeri lain selain kt kelantan

      Delete
    3. Betullah tu kak , memang tak pernah nampak lagi. T_T

      Delete
  2. Sedaknyoooo... Tetiba teringin...... hikhikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah ! Ibu mengandung teringin , ini bahaya. Ritu kelik kelate dok beli ko kak ?

      Delete
    2. tak sempat pun Nad... Ke sana ke mari... Akak pergi supermarket je... beli buah untuk hantaran...tu je...hahahaha

      Delete
    3. Alamak ini dangerous ni , kita kat umah tak tau ade ke tak lagi. Kalau ada boleh gak beri sebutir. Ekekeke. :P

      Delete
    4. ala takpe la... nanti akak balik lagi... boleh tahan lagi air liur dari menjejeh... nak ngadu jek...hahahahahaha ;p

      Delete
    5. Hahahaha jyeah ! Kelik sano beli lebih sikit. Beri kite. Eh tak malu. :P

      Delete
  3. sedap.. Kak Fiza memang suke.. kalau balik kelantan nak beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke ? Sedap kan. Bestnyaaa kalau dapat makan hari hari. Eh. :P

      Delete
  4. pernah makan tapi tak pernah tau pun nama dia sema. oh mann. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha samelah kita , makan tahu nama tak tahu. Now dah tahu , yeay !

      Delete
  5. tiba2 teringat sambal halia dengan jering. omg sedap nya!

    btw, tak pernah rasa lah yg ini. mcm tak pernah jumpa je kat sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omaiii jering sedapnyaaa ! Huwaaa. Nanges. T_T.
      Memang kat sini susah cari Aisya , tu yang kirim orang kat Kelantan tu.

      Delete
  6. apa rase kuih nih dik??akak tgk pun dh terpikat..bagi resipi boleh???hahahaha...breep breep

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tengok resepi dia kat google , macam renyah je. T_T

      Delete
  7. Siapa boleh belikan n poskan. Wassap. 019-7865897. Mengidam nak makan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak surela pula , sebab kelantan kan baru lepas banjir. Cubalah tanye kawan kawan yang ada dekat kelantan. :)

      Delete

Nurie.Sya.Nadia Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah